Et kõik ausalt ära rääkida, pean ma alustama
kohe päris algusest. Kenast suvalisest juulikuu päevast kohe peale Euroopa MV
tagasi tulemist, kui minu kirjakasti hiilis kutse kaugelt itaaliamaalt. Nendel
seal suur ja esimene Euroopa karikavõistlus kuulilaskmises. Igati huvitav see
tundus ja seega asusin kompanjone reisile otsima. Mitmete kaalumiste ja
keelitamiste tulemusena sain kampa Rivo ja Kristo. Lätist Einars oli ka nõus
osalema.
Võistlus ise
pidi toimuma moel, millest meil veel aimu polnud. Mägilammas 200 m kauguselt ja
2*4 lasku. Märkleht tundmatu ja juhendi järgi laskmine alpikepilt, nii me vähemasti
välja lugesime. 50 m siga aga jälle märkleht seal tundmatu suurusega. Jälle 2*4
lasku. Ja VSS ainult 4 lasuliste seeriatega ehk 2*16 lasku. Arvestused koos ja
eraldi. Igal juhul minusugusele paadunud kuulilaskurile põnev. Kahjuks oli märkide
puudumisel koduseid trennivõimalusi vähe.
Reis kui selline algas päev enne reisi
avastatud üllatusega, et relvadega reisides on hunnik lisaraha vaja maksta ja
Itaalia puhul kohe mitmekordselt. Päästeingliks osutus lahendus laenatud kohver
- tänud suurimad omanikule + kohalikust lennufirma kassast soetatud kupong
relvade edasi tagasi sõiduks. Kolm relva mahtusid peale juppideks lammutamist
ka kohvrisse. Lennufirma infoliin igatahes ähvardas palju suuremalt meid
karistada. Reisi toimimise eelduseks oli Rivo tingimus, et kohapeal sõidame võimalikult
väikse kollase Itaalia autoga. Seega sai ka selline broneeritud.
Niisiis, maabutud Milanos, kohaliku politsei poolt üle antud ja koos nendega kontrollitud relvad ja marssisime autorenti. Tädi leti taga tuvastas nime ja leidiski paberitest auto, mida tahtsime. Lancia Ypsilon. Tädi vaatas pabereid, vaatas meid, vaatas pabereid ja veelkord meid. Ma pole enne näinud, et inimene saaks silmad niiii suureks teha. Nuh Rivo ja Kristo pole just kõige lühemad jupid mehed. Järgnes küsimus, kas meil ka pagasit on. Näitasime kohvreid, kaasa arvatud püssi oma. Nägu kadus silmade varju ja peale kerget kogumist pakkus ta meile teisi autosid. Põikpäised, nagu me oleme, tuli ikka seesama asi ära proovida. Järgmine samm oli see, mis pea alati soodsate pakkumistega kaasneb. Võtke ikka lisakindlustus, sest praegune jätab omavastutuseks 3000€ (kuulge, see on vast 2/3 tolle panni hinnast) ja varguseid on palju ja sõitmine ohtlik - ikkagi Itaalia. Jäi seekord rendihinna mitmekordistamine tegemata. Järgnes paberil tutvustamine autol juba olevate kahjustustega ja võisime minna.
Niisiis, maabutud Milanos, kohaliku politsei poolt üle antud ja koos nendega kontrollitud relvad ja marssisime autorenti. Tädi leti taga tuvastas nime ja leidiski paberitest auto, mida tahtsime. Lancia Ypsilon. Tädi vaatas pabereid, vaatas meid, vaatas pabereid ja veelkord meid. Ma pole enne näinud, et inimene saaks silmad niiii suureks teha. Nuh Rivo ja Kristo pole just kõige lühemad jupid mehed. Järgnes küsimus, kas meil ka pagasit on. Näitasime kohvreid, kaasa arvatud püssi oma. Nägu kadus silmade varju ja peale kerget kogumist pakkus ta meile teisi autosid. Põikpäised, nagu me oleme, tuli ikka seesama asi ära proovida. Järgmine samm oli see, mis pea alati soodsate pakkumistega kaasneb. Võtke ikka lisakindlustus, sest praegune jätab omavastutuseks 3000€ (kuulge, see on vast 2/3 tolle panni hinnast) ja varguseid on palju ja sõitmine ohtlik - ikkagi Itaalia. Jäi seekord rendihinna mitmekordistamine tegemata. Järgnes paberil tutvustamine autol juba olevate kahjustustega ja võisime minna.
Oi, auto nägemine oli elamus. Ei olnud
kollane. Kui Kristo auto kõrvale pikali visanuks, tunduks ta auto pikkune.
Laiusega ei olnud ka probleeme, seda lihtsalt ei olnud. Aga mida oli, olid
mitmed jäljed autokerel. Taastunud silmamunadega tädi sai raskelt ohates teha
korrektsioonid paberitesse ja minul säilis lootus, et peale reisi ei tühjendata
mu krediitkaarti. Kohver mahtus täpselt sisse ... kui roolis olin mina. Eks ma
oma temperamendi poolest sobisin ka selle maa liiklusesse. Ehk... Hotell,
teenindaja, kel olid juba loomupäraselt sama suured silmad kui rendifirma tädil
meie autosoovi tõdedes ja väsimus meid niitiski.
Meie hosteli tüüpi peatuspaigas oli lisaks tüüpilisele
ülikaua säilivale hommikusöögiks pakutavale keemiale (saiakesed mitmel moel, kuu
avatuna säiliv piim ja puding) ka apelsine ja õunu, täiesti pädev kapslikohvi
masin ning võimalus teha värsket apelsinimahla. Kasulik ... Ja seedimist
kiirendav.
Tiiru leidsime kenasti ja kohale jõudes tegime pärani silmil seal jalutuskäigu. Niivõrd lahe tiir tundus seal. Vähemasti 10 rada, mille peamiseks harjutuseks kaevikrada ning lisavõimaluseks kaarrada. Iga rada kenasti klaasiga ümbritsetud ja katusega kaetud. Seega pealtvaatajad mitte ainult ei olnud eraldatud, vaid ka vaatamisvõimalus oli tagatud ilma kõrvu rikkumata. Vaade ja korrashoid olid suurepärased, hakka või ise haavlilaskuriks :)
Vintrelva
tiire oli mitu - väiksem, suurem ja searada. Suures tiirus olid kaameratega märgijooned
100, 200, 300 ja 400 m peal, 12 laskekohta, kõik siseruumides ning mürasummutusega
kaetud seinadega. Pealtvaatajad taas klaasi taha eraldatud.
Laskmine käis läbi laskeava, mis oli piisavalt väike, et piirata juhusliku lasu teekonda ning rebase asendi jaoks paigaldati eraldi veidi kaldus laud laskeava kõrgusele. Igal laskekohal oli muidugi lisaks ka ekraan, kus oma tulemust näha sai. Kuna kaugele laskmine on palavas kliimas tundlik teema olid tiiru kahes ääres suruõhutorud – pistad otsa relvarauda, avad kraani ja püss jahtub kui nõiaväel. Searada oli kerge nökats ühel relsil, kuid see sõitis peale laskuri ees sõitmist ka laskurite kõrvale, kus laskur koos kohtunikega kohe ka tulemust nägi.
Laskmine käis läbi laskeava, mis oli piisavalt väike, et piirata juhusliku lasu teekonda ning rebase asendi jaoks paigaldati eraldi veidi kaldus laud laskeava kõrgusele. Igal laskekohal oli muidugi lisaks ka ekraan, kus oma tulemust näha sai. Kuna kaugele laskmine on palavas kliimas tundlik teema olid tiiru kahes ääres suruõhutorud – pistad otsa relvarauda, avad kraani ja püss jahtub kui nõiaväel. Searada oli kerge nökats ühel relsil, kuid see sõitis peale laskuri ees sõitmist ka laskurite kõrvale, kus laskur koos kohtunikega kohe ka tulemust nägi.
Märklehed.
VSS - veidi väiksemad märgid, kui me neid Eestis kasutame. 200 m lammas - must
kuju, milledest osadel eksemplaridel oli näha ka ringe (treeningpäeval minul)
ning osadel nägi neid vaid luubiga lähedalt vaadates (minul võistluse ajal).
Kogu tabamisala 10,5 cm, kümne ala 2 cm. Õnneks või kahjuks oli laskmine relva
esiosa toetades.
50 m liikuva
sea lehel olid aga ringid üsna peeneks aetud, 10 oli igatahes väiksem kui
sportlaskmisel kasutataval märgil 5 cm. Siga ise ka paras põrsas, seega tuli
tabada 27-30 cm ala – pea poole väiksemat kui Eestis tavaks. Lastes võis relva
peale küsimist õlga panna, kuid enne iga küsimist tuli teha kontrollküsimine:
"valmis", "valmis", "anna". Õigemini
"pronto" laskuri ja "pronto" nupuvajutaja poolt. Niikui jäi
kontrollküsimine ära, ka märki ei antud. Eks ta harjumist nõudis ja nii mõnegi
segadusse ajas. Treeningpäeva lõpetuseks tuli avamistseremoonia koos
trikilaskuri esinemisega. See vist ei olnud päris trikipäev aga pooled trikid
tulid jälle hästi välja.
Meie õhtu jätkus Bergamo vanalinnas uut
hotelli otsides, parkimise variante leiutades ning seejärel kohtumisega minu
kolleegiga. Sergio oli meie pärast oma nädalavahetuse plaanid segi keeranud
ning veetis õhtu meile Itaaliat tutvustades, Eestit muidugi ka. Ega me ju ise märka,
et paljude eurooplaste jaoks on Eesti igati puhas ja arenenud koht, kus on kord
ja kultuur ja muidugi puhtus. Seega kadestatakse meie arengut ja tehnoloogiat
ning ikka nähakse omamaist seisakut.
Aga Itaalia, see, mida meie teame kui
kultuuri ja kultuuri hälli on nende jaoks hoopis maffia, korralagedus,
korruptsioon, vastikute sisserändajate paradiis ja üldse räpane koht. Meie
vaatame varemeid ja vanu maju kui kultuuri hälli, nemad näevad ohtlikke
piirkondi. Meie kiidame Itaalia sööki nemad näevad korralagedust, kus tõeline
Itaalia on varjul. Hoolimata riigist ka teise pildi nägemisest meile igatahes
Itaalia meeldis.
Esimene võistluspäev,
laskmine algas täpselt kell 9:00 (ei mingit lõunamaist segadust algusega) ja
meie alustasime seaga. Sain oma seljale kena numbri 13. Väike seamärk vähemasti
mind kuklas hirmutamas, esimene seeria, 6, 8, jne ... ohh kui raske. Rivo ja
Kristo tegid korralikumad seeriad ja oligi esimene pool läbi. 4 lasku oli ühest
harjutusest pool! Omast arust võisime nüüd natuke ringi jalutada kuniks
avastasime, et peame juba ruttu 200 m rajale minema. No miski Itaaliapärane
segadus ju pidi olema. See harjutus oli meie jaoks kerge õnnetus, sest kuidagi
ei näinud, kus pagan need ringid on ja vaid oletasime sihtimiskohta. Päris mitu
oletust sattusid väljapoole ringe. Pagan, oleks pidanud märke veel täpsemalt
uurima ... Oleks.. Mõne aja pärast uuesti 200 m, seekord juba veidi parema
tulemusega, kuid silmnähtavalt tuleb selle distantsi jaoks laadimise ja
laskmisega enam vaeva näha. Hiljem laskuritega vesteldes tuli ka välja, et
erinevate temperatuuridega töötavad erinevad lahendused paremini. Eks järgmine
kord teame. 8 lasku ja kogu võistlus. Võrdse tulemuse korral leitakse paremus
laskude tiheduse järgi.
Ja oligi aeg
lasta teine kord liikuvat märki. Laskur 13 suutis püsida märgis, Rivo teha kena
seeria ja Kristol läks vähe kehvemini. Tulemused. Jooksev siga, Rivo esimene, mina
7. Lammas, unustame omad kohad, kuid Einars tuli teiseks. Kristo jäi 17.
kohale.
Tiirust välja sõites oli tee kõrval miski töökoja
hoov ja selle juures silt restoran. Hoolimata kõhklustest piilusime ukse vahelt
sisse, söögiriistade klõbin. Meie mõttepaus õues päädis peremehe väljatulekuga.
Me olime ju tema külalised ja pidime sisse minema. Veini? Meil on täna ...
Phuhh, on alles toidud, aga eks proovime. Sink ja salaami, järgnemas suurepärased
ravioolid, medium küpsetusega hobuseliha, hea magustoit ja espresso. 10€ nägu...
Kui mõni lugeja sinnakanti satub, siis minge tühja kõhuga ja kindlasti läbi.
Edasi sisustas me päeva Lancia test kiirteel
ja Brescia kindluse ning relvamuuseumi külastus. 140 km/h juures oli Rivo juba
ammu silmad hirmust sulgenud, 160 juures lasin gaasi maha, sest tekkis tunne,
et masin laguneb sõidul ära. Suur ja tore kindlus, pea tonni jagu raudrüüsid
sees, relvade areng mõõgast 1900 aasta püssideni, jättes kõrvale vibud, ammud
ja kiviheitemasinad-kahurid. Arendamine ja leiutamine ongi keerulised ja seega
nägi ikka väga imemoodi leiutisi - näiteks 3 m pikkuse rauaga püssi ja
multikast nähtud eest laieneva toruga relva. Põnev. Relva kukkede mehhanism,
kus kuked ühel teljel üksteise järel – mis imerelv selle all peaks käima?
Õhtune jalutuskäik Bergamos ja avastus, et
just sobival söögiajal ei ole seal ju mitte vabu kohti. Vähegi normaalsetena
tunduvates söögikohtades siis. Lõpuks üks õnnetu pizzakoht ning reisikaaslaste
peavangutused minu järjekordsele püüdele testida veel mõnda põnevat ja pigem
kohalikku õlut. Senised testid olid lõppenud tulemusega 3/1, st tellitud
kolmest eri õllest 1 oli hea ja ülejäänud ... huvitavad…
Teine võistluspäev.
VSS, minu ala ju. Esimesed kolm märki olid ok, kuid siga, pagana siga. Mul pole
sellist vibratsiooni juba mitu aastat olnud - rist püsis vaevu sea kuju
piirkonnas, kuid isegi 8 ring tundus jube väike. Hirmus. 153/160-st, Rivo aga lõi
oma 158 silmaga kõik pahviks. Esimese ringi järel olime esikolmikus Rivo,
Einars, mina ja meil praktiliselt kannul Kristo. Teine ring oli värinaid vähem,
kuid korralikke laske seal ei tulnudki, minul siis. Rohkem vääratasid Einars ja
Kristo ning lõpetasimegi järjestuses Rivo, mina ja siis ülejäänud. Tegelikult
läks Kristol ka kenasti – ikkagi 5. koht! Poolvägisi kaasa meelitatud Rivo
osutus aga supermeheks ja pani kinni kaks võistlusala kolmest.
Koondarvestuses
tuli parimaks Itaalia mees Paolo Pozzati, teiseks Rivo, kolmandaks Einars, mina
end kirudes aga 5. kohal. Kristole igati vääriline 9. koht. Lõpetamine venis ja
venis, kuniks hakati karikaid jagama. Nuh, Rivo sai kolm sellist kopsikut, et
oleks pidanud ühe väga suure kohvri ostma. Õnneks lubas Sergio oma abikäe ja
nii saame peagi tema abiga uhked karikad ka Eestisse.
Õhtu lõpuks viis Sergio meid ühte kohalikust
top5 pizzarestoranist. Jätsime oma liikurpunni tema hoovi, kaks pikka jänespoissi
ronisid tagaistmele tema kaheukselises ning ralli võis alata. Linnas vaikse
70-90 ja maanteel „veidi“ enama kilomeetriga tunnis. Keerutamine kõikide võimalike
teede ja ristmike vahel lõppes põlluvahelise teega ning ohh üllatust, just siis
kui tundus, et kohe saabub ka siin riigis koht, kus inimesi pole, tuli hoopis
hirmsuur parkla, mis masinaid täis. Hea pizza, lahedad vestlused ja oligi väga
hilisõhtu. Kahju, et see lennuk hommikul nii vara pidi minema.
Peale kerget tagasiseiklust, autoaknast silma
jäänud pea vanima ameti siresäärseid esindajaid (ei, me ei peatunud) - nii
pikad, pikad jalad, jõudsime kenasti oma hotelli. Asjade pakkimise puzzlemõistatus
lahendatud ja magama. Ootas ees ju tervelt 2,5 tundi und. Ups, äratus sai
valesti ja alles peale kiiret hommikukohvi jõudis kohale, et magatud sai vaid
1,5 tundi..
Lennujaamas, pileti registreerimisel nägime
eht-itaalia reaktsiooni - oi, relvad, teate kui palju jama sellega on, oi mis kõik
täita tuleb. Aktiivne kätega saatmine jutul juures. Tegelikult, hoolimata
paanika-paanika väljenditest oli tädi sõbralik ja korraldas meite teele
saamise.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar